מעצבי גרפיקה? טיפים לתהליך יצירתי נכון

כאשר נכנסים ליצירה של פרוייקט, בעיקר ברמה הקונספטואלית, עלינו המעצבים להתעלות על החזון (VISION) של הלקוח שלנו, וזה האתגר.

איך אנו מביאים שפה גרפית חדשה, מיתוג עסקי חדש, 'יציאה' חדשה, דואגים לרענן ולחדש גם את האנרגיות שלנו וגם את המותג של הלקוח שלנו ע"י יצירה מרשימה,
כל אלו ועוד, זה הנגיעה שלנו בעיצוב, הגישה שלנו לעולם התקשורת החזותית.

כל מעצבי גרפיקה והקו שלהם, האופי שלהם, היצירתיות שלהם, כל אחד והתהליכים שהוא עושה על מנת להגיע לפצח את הבריף שניתן לו לפרויקט שאליו ניגש.

התהליך היצירתי, חשוב בעיני, לא פחות מהתוצאה, קרי הדרך שעושים עד להגעה למטרה, לא פחות חשובה מהמטרה עצמה.

ישנם קשת של מעצבים ואין סוף רעיונות קריאייטיבים, כל אחד מוצא את דרכו במהלך השנים. 

רבות ואף מוזרות לפעמים הם הדרכים, אך מהקשבה של מנוסים ממני ומניסיון של דרכים רבות, אנסה לתמצת את התהליך הנכון לעבודה פורייה:

כל התהליך מפי מעצבי גרפיקה מנוסים:

1. הכן את הקן שלך

סטודיו של מעצבי גרפיקה, בעיני רבים מצטייר כמקום רחב ידיים או חלל פתוח, לופט במינימום. 

אך סטודיו הוא בהגדרתו סביבת עבודה שלנו כאומנים.

צור לעצמך סטודיו, אפילו ברמה של פינה בחדר, בפינה זו ימצאו כל הכלים שיעמדו לרשותך. 

סטודיו יכול להיות נישה חמימה, בחלל או משרד, היכן שתבחרו.

זה לא משנה, העיקר שהתחושה שלך – שתיצור במקום זה, תגרום לך לנינוחות, שתרגיש הכי נכון להיות שם, להיכנס לעולם היצירה שלך.

כמו ציפור שבונה את הקן שלה…

2. ציוד וכלים מקצועיים

אל תוותרו על הכלים המקצועיים שלכם, אל תתפשרו על איכות הכלים שבאים לשרת אתכם.

כל מעצבי גרפיקה שביניכם, זכרו, אתם יכולים לעבוד שעות מול מסך מעולה, אך אפילו ישיבה על כיסא ברמה נמוכה תזיק לכם לאורך השנים. 

תשקיעו בכלים שלכם, תיהנו מהזמן שתיצרו בו והרבה, אני מאחל.

מסך שלא יכאב בעיניים, עמדת עבודה חזקה, תאורה נכונה, קטלוג פנטונים, סורק מקצועי, להיות מעודכן עם פונטים חדשים, מנוי למגאזינים בחו"ל, כנסים, תוכנות.

יש המון כלים מקצועיים שעומדים לרשותך ובסופו של יום, עוזרים לך להגיע יותר בקלות לעבודה ובנוחות.

אני לא טוען שצריך להגזים ולקנות הכל בבת אחת, לאט לאט, לראות צורך ולהשקיע בו לראות עוד צורך ולהשקיע, לתת לזמן ולניסיון למצוא את הכלים המתאימים לכם ביותר.

3. אווירה ומוזיקה

האווירה באישור הסטודיו אמורה לייצג את העולם הפנימי שלך.

שם אתה צריך להרגיש הכי בטוח, הכי בית שאפשר, הכי מעצב, הכי אמן.

צבע את הסטודיו, קשט אותו באלמנטים שגורמים לך לשאוף ליותר, השראות, מה שמרגיש לך טוב, אף פעם לא נהניתי לעבוד בתוך קובייה אפורה תמיד מצאתי לנכון להביא עציץ, כי אני אוהב טבע, לתלות פוסטרים של יצירות גרפיות גדולות, ולדאוג שאני מחליף אותם כל תקופה, אלמנטים שמרגיעים אותי, צבעים בהרמוניה טובה לעין שתמיד תלויה מולי.

יהיו מעצבי גרפיקה שיגידו שהיצירתיות בראש ולא צריך סביבה כשיש הכל בראש, אני אומר שלכל אחד יש לפעמים בלוק יצירתי, נוכחות האלמנטים הללו סביבך, יעזרו לך לא לאבד את היצירתיות, הסביבה שלך זה האקסטנזיה של הנפש לך זה מביע את עולמך הפנימי.

התת – מודע תמיד מייצר חומרים גרפים טובים כשיש לו גירוי מסביבו.

מוזיקה, גורם אווירתי מהמשפיעים יותר על האווירה הנכונה לתהליך עבודה חיובי.

בחרו מוזיקה שמתאימה לפרוייקט, לא רדיו.

חשבו על זה, למוזיקה יש מקצבים, יש תדרים, לצבעים יש תדרים, לטיפוגרפיה יש מקצבים וכדומה, יצירה פוגשת יצירה מממד אחר.

היצירה המוזיקלית עוזרת ליצירה הגרפית כשהיא מתאימה לאופי הפרוייקט.

לדוגמא, לעצב פוסטר לפסטיבל שנטי, ולשמוע מוזיקה רוחנית, זה משהו שיתרום האחד לשני. 

אבל אם נשמע רוק כבד, תהיה לזה השפעה פחות חיובית לפוסטר הפסטיבל שנטי לדעתי.

4. הבנת הלקוח שלך

בחן רבות את דרישת הלקוח שלך. 

רשום/ קבל בריף שימלא אחר כל השאלות המאפיינות את הפרויקט, אבל לפני הפרויקט – עומד בפנייך אדם המייצג חברה שלמה, אמירה, עסק, מוצר שברצונך לקדם, כל זה ועוד.

לאחר שתשאל את עצמך את השאלות הנכונות לגבי הלקוח שלך עצמו, כגון באיזה לוגו הוא בחר לייצג את עצמו, שים דגשים על כל הרמות של האינפורמציה הפרוסות בפניך, מרמת הלבוש, המשרד, הצבעים, המנטליות והגישה לעסקיו ועובדיו.

חקור קצת את הלקוח ואת פועליו, באינטרנט יש המון מידע לדוגמא, שממנו תלמד על קצה המזלג מול מי אתה עומד לתקשר.

עוד על גישה זו בהרחבה, ניתן לקרוא במאמר שכתבתי : "המעצב כמתקשר".

5. לפני איזה פרויקט אתה עומד?

לקט את כל רמות האינפורמציה שניתנות לך על מנת שתוכל לרשום את הדברים החשובים.

שים לב, הדברים החשובים לא חייבים להיות דווקא דברים הקשורים במישרין לפרויקט, זה גם יכול להיות תמונה שתלויה במשרדו או חולצה שהלקוח בחר ללבוש באותו יום, בדיחה שנזרקה לאוויר, או סיפור עמוק שמצאו לנכון לשתף אותך בו.

רשום ולקט את פניני המידע הללו.

בריף לפרויקט ניתן למלא כמו במשרד פרסום, ומבחינתי זה גם יכול להיות קשקוש, איור, או טלאי מילים שאספת. 

העיקר שתרגיש שמיצית את כל הנקודות הרלוונטיות, שהבנת או לפחות יכולת להיכנס לעולמו של הלקוח, ששאלת את כל מה שלא היה ברור. 

ברגע שתרגיש שהיית שם, שנכנסת לעולמו, יש התחלה של תקשורת.

6. מתחרים וסקר שוק

שלב החקירה מתחיל. 

חקור, תעמיק, תלמד תחום חדש בחיים, תתעניין או לפחות תנסה להבין, מה גורם לאנשים לאהוב את מה שאתה הולך לפרסם.

תמיד תחשוב, איזה כיף לך שבחרת מקצוע שמלמד אותך כל פעם תחום אחר בחיים, פתאום אתה מגלה עולם שלם שלא ידעת שקיים, קיבלת פרוייקט של חברת גלישה – צא לגלוש, קיבלת פרוייקט של מיתוג מסעדה – אכול את מטעמיה.

כנס פנימה לעולם חדש – כמו ילד שקיבל צעצוע חדש, לפחות פנימה עמוק תחווה את התחושה האמתית.

שאל וברר על המתחרים, אבל לא רק, גם חברות אחרות, מתחומים אחרים המוערצים על הלקוח שלך, זה יכול מאוד לעזור לתהליך המחקר, מה הוא אוהב שם?
למד את קהל היעד שלך, אפיין אותו, למד גם אותו, תראיין אותו, לפעמים זה זורק אותך לכיוון אחר ממה שחשבת רק ממשפט אחד קטן שבעל ניסיון אמר לך.

7. השראה

לשאוב רעיונות ממעצבי גרפיקה או אמנים אחרים זה חלק מתהליך מאוד מפרה. 

להמציא את הגלגל זו שאיפת השאיפות, אבל הנדירות שלה רבה ותמיד טוב לכוון להגיע לזה.

מרעיונות אלו ניתן ללקט כיוונים מסוימים, שעליך כמעצב גרפי לפתוח בפני הלקוח.

'פתח את הראש' של הלקוח שלך, הראה לו רפרנסים, הצג לו כיוונים, גם אם אלו לא עבודות גרפיקה שלך. 

זה מאוד חשוב שלפני הסקיצה הראשונה תוכלו לדבר על הכיוון עליו תעבדו.

הדגש את המוטיבים שאהבת בהשראות שלך. 

ראה שהלקוח מסכים עמך, או אולי מושך אותך למקום אחר, תהיה פתוח גם אתה למתן תשובה מקצועית לרצונו של הלקוח.

תלה את ההשראות שלך, קבץ אותן לתוך תיקיה, חכה, אל תתחיל עוד בעבודה.

עוד דבר, כמו בלימודים, נסה בקצרה לנתח את ההשראות שלך, וללמוד אותם לעומק החל להשליך את המוטיבים שברצונך לשאוב מהרפרנסים.

8. סיעור מוחות – לרשום לרשום לרשום

בקבוצה או לבד, העלה את כל הרעיונות, ללא שיקול על מידת ההיגיון שבהם, כמו החופש לשייך כל דבר עם הדרך לפיצוח הבריף שיצרת. 

איך שבא לך כמה שבא לך, זה שלך, תהנה.

לא לשלול כלום, פשוט לרשום הכל, לצייר ולרשום שוב, אחר-כך לעשות אלימינציה.

אני רושם גם שטויות ומשרבט לפעמים את הלקוח או הבן אדם שמולי, למה? – לא יודע, זה מה שאני מרגיש נכון באותו הרגע.

זה אחד מהשלבים שאני אוהב ביותר, אני מוצא את עצמי צוחק המון בשלב זה.

גם לאחר שמצאת ופיצחת את הבריף פעם אחת, נסה למצוא עוד כמה דרכים יצירתיות להגיע ליצירה.

9. מחשב זה עוד כלי בדרך להשגת המטרה

מעצבי גרפיקה לא חייבים לגשת למחשב ישר עם התחושה כשיש לך משהו בכיוון, שאתה יודע מה אתה רוצה לעצב.

לפעמים מגיעים למחשב אחרון.

מציירים, מפסלים, יוצאים לטיול בטבע, יוצאים לצלם, פוגשים אנשים, סורקים חומרים, מוצאים באינטרנט דברים מעניינים, כל אלו הם חלקים חשובים בתהליך.

הרבה פעמים מצאתי את עצמי מסתובב בטבע או בעיר, אחרי שעות של מחשבה, סתם כדי לנשום אוויר, ומצאתי את הפתרון תוך כדי טיול מרגיע.

אסוף את כל המידע הזה אלייך בכל צורה, פיזית או מופשטת ועם כל אלו גש לעבודה.

10. מהמחשבה להמחשה

עכשיו זה הזמן לקבץ, לכנס ולערבב את כל המרכיבים של התבשיל שהכנו מבעוד מועד, כמו כל מאכל טוב, הטעימים ביותר הם אלו שמתבשלים לאט, על אש קטנה…

זה משהו שאני לא יכול ללמד בכתב, כל מעצב והייחודיות שלו והדרך שלו להגיע לתוצאה המיוחלת, כל אחד מוצא את הדרך להבאת הפתרון, לפיצוח הבריף, לידי המחשה.

כל מעצב והיופי של עיצוביו, הדרך שלו בהעברת המסר וכאן זה אנחנו עם עצמינו בכדי להגיע לרמה הנדרשת ממך.

אני יכול להמליץ שתמיד תפתיע את עצמך ואת הלקוח שלך ונסה להתעלות על רמתך.

גם אם לא תצליח, ניסית ולהבא מקווה בשבילך שתצליח.

תתחיל לעצב סקיצות, ואנא סגור מול הלקוח כמה סקיצות אתה מגיש.

11. להרגיש את זה מוכן

כאנחנו ביצירה ובעשייה, יש את השלבים אותם אנו עוברים, השאלה שתמיד נשאלת היא מתי עוצרים? ובכן, התשובה פשוטה אך קשה לפעמים – כשאתה מרגיש את זה.

אנחנו אומנים, בעיקר אומנים דיגיטליים, פעם הכנסייה הייתה משלמת לאמנים כדי להעביר את מסר הבשורה של ישו, היום אנו מעבירים מסר של חברות למכור את מוצריהם, יחי ההבדל, אבל אנחנו אמנים שעובדים מהנפש החוצה, והנפש חזקה עם הרגש, שם אתה תדע, שם התשובה.

תרגיש, זה גם לשאול את עצמך, האם מילאתי אחר כל הבריף? האם המסר הראשי עובר ונכון? האם המסרים המשניים שאני רוצה להעביר בקונספט באים לידי ביטוי? משקלים, מקצבים, טעמים, רגשות, עוברים כמו שצריך? האם עיצוב לוגו נכון בגודלו ובמיקומו? האם אמירת החברה מיוצגת נכון? האם המסרים במשקל הנכון ולא גונבים האחד מהשני את ההצגה?

אפרופו הצגה, קצת דימיון מודרך:

תחשוב שאתה הבמאי בהצגת תיאטרון, אתה בא להעביר סיפור או מחזה, יש לך שחקנים – ראשיים ומשניים, איפה אתה מעמיד את השחקנים שלך? מה הם אומרים ואיך הם אומרים, באיזה קצב הם יציגו, תאורה… שחק בדמיונך ואל תשכח לקבל ביקורת בסוף.

12. לשתף קולגות

לאלו מאיתנו שלמדו באקדמיות רציניות להיות מעצבי גרפיקה, שבהם העבירו כל שיעור ביקורות על העבודות האחד של השני ובכך לומדים, וגם לומדים מהי תקשורת נכונה, עם עצמך ועם הסביבה.

הביקורות מביאים אותנו קדימה ומגדילים אותנו, מלמדים אותנו ודוחפים אותנו קדימה בעיקר אם הם ענייניות וחסרות אינטרסים או אגו.

כשאנו מעצבים, אנו עדיין ממשיכים ללמוד, שתף את עמיתיך לעבודה, חברים ומי שנראה לך כאדם שיכול לתת את הצד של קהל היעד שלך, חשוב מאוד, זה ייתן לך פרספקטיבה נוספת על האופן בו החלטת להציג את המסר, את הקונספט. 

למד את ההערות בשקיקה, כבד ואפילו אם קשה, רשום את ההערות, לאחר מכן מצא את המקומות בהם תוכל לשפר את העבודה, ותמיד ניתן לשפר.

13. מצגת סופית ללקוח

מצגת חשובה להגשת פרוייקט קונספטואלי, בעיקר פרוייקט גדול, עליך להבין, לא לכולם יש את היכולת לראות איך הרעיון שלך יראה בתוצאתו הסופית, אם זה ע"ג שלטי חוצות, רכבים, אוטובוסים, קירות בניינים, קופסאת המוצר, וכו' וכו'…

אתה, בעזרת הדמיות, תעזור לעצמך בכמה אופנים:

ברמת הדמיון המודרך, ראה את רשת איקאה לדוגמא, שהבינה זאת, ומראה לאנשים חדרים מושלמים ומעוצבים למשעי, ובכך תורמת למכירות גבוהות הרבה יותר, היא כבר יוצרת את החיבור בין האלמנטים שיש לה להציע, לכדי מוצר אחד מושלם, שמורכב מעשרות פריטים שבסוף בן – אדם שאין לו חוש עיצובי, יכול למצוא את עצמו קונה את כל החדר לפניו.

ברמת המדיות שאתה ממליץ עליהם, תחסוך לעצמך המון הסברים מיותרים, פשוט תראה ללקוח איך זה יתקבל בתוצאה הסופית. 

ע"ג הקיר או האריזה או הרכב, אין צורך להגזים ולהראות לו את זה בתוך עיתון לדוגמא, אבל פלייר עם שטאנץ, הדפס ועשה לו דוגמא בגודל ממשי, שיוכל לעשות הגהה ולבחון צבעוניות מתאימה, גדלי פונט וכו'…

ברמת הרצינות, הלקוח יתפוס אותך כמקצועי יותר, מן הסתם ויראה תמורה הולמת לכספו.

14. תהנה, תעד ועדכן באינטרנט

אין סיפוק גדול מזה שאתה רואה את עבודתך בחוץ, על שלטים או על אלבומי מוזיקה, רכבים או מוצרים שנמכרים, קמפיינים או פרסומות שהפקת לטלויזיה.

קח לך את הזמן להנות מזה, לקבל מחמאות, לתעד ולא לשכוח לשתף את כולם בפורטלים, בלוגים או כל רשת חברתית ששם תוכל לראות את עיצוביך.

בברכת בהצלחה בדרכך.

 

צוות קרנף סטודיו עומד לשירותכם בכל מה שתצטרכו – הרגישו חופשי לפנות אלינו בכל דרך שנוחה לכם,

תוכלו למצוא אצלנו בסטודיו מגוון רחב של שירותים מיוחדים וייחודיים כמו: עיצוב פלייריםעיצוב כרטיסי ביקור, מיתוג עסקי לעסקים קטניםבניית אתר לעורכי דין, עיצוב ובניית אתרים לעסקים קטנים ובינוניים ועוד…

תוכן עניינים
מעוניינים בשירות מיתוג ועיצוב גרפי מקצועי?
מלאו פרטים בטופס
ונחזור אליכם מיד עם הצעת מחיר אטרקטיבית במיוחד!
צפו בתיק העבודות שלנו:
מעוניינים בשירות מיתוג ועיצוב גרפי מקצועי?
מלאו פרטים בטופס
ונחזור אליכם מיד עם הצעת מחיר אטרקטיבית במיוחד!
מאמרים קשורים:
אהבתם?
שתפו עם חברים: